top of page
Hannah Lund

Shrink it and pink it - eller?


Womenomics. Der er længere til ligestillingen, end vi tror. Heldigvis er situationen meget værre i film og reklamer ... (!)

Womenomics network og mingling

Er du typen, der lægger armene over kors, når en forretningskvinde selvglad og selvtilfreds indtager scenen, som om hun ejer den? Løfter et øjenbryn mere end én gang, når en kvinde både beder om hjælp til sine projekter – og så bare tager imod den? Kigger på, hvordan hun ser ud, og filosoferer over, om der overhovedet er nogen, der vil have hende som kæreste, når hun står og taler?

Så behøver du ikke læse videre i dag. Eller jo – hvis du har lyst til at udvide din horisont, vil det faktisk være ret fint.

For skulle du på nogen måde være i tvivl, så er et godt selvværd og muligheden for at realisere sine talenter ret fundamentalt for at nyde livet.

Tine Willumsen, kvinden bag Womenomics

Tine Arentsen Willumsen er ikke bange for at være dygtig. Hun er ikke en gang bange for at sige offentligt, at hun selv synes, hun er dygtig. Og hun samler andre lige så dygtige kvinder omkring sig. Det kan vi lære noget af – og det gjorde vi til Womenomics. Som Tine har realiseret nu for 5. gang.

Så hvorfor indleder jeg med de her lidt nedgørende tanker? Jo – det er fordi, de holdninger er noget kvinder STADIG kæmper mod. Internationale topledere bliver fx spurgt om, hvordan familien og børnene hænger sammen. For det er jo stadig kun kvindens, moderens ansvar. Og det her var altså en konference om virksomhedsdrift, finanser og lederskab, hvor – her skulle man tro, at alle glaslofter var knuste og hverdagen var rationel og logisk. Overhovedet ikke. En af årsagerne til det finder du sidst i indlægget her.

Og tilbage til Tine. Som er skidedygtig, bevæger sig hjemmevant i de højeste lag og uden tvivl har både albuer og evne til at promovere sig selv og sine resultater. OG HVORFOR IKKE? Dømmer vi nogensinde mænd på den måde? Eller nikker vi og klapper af dem?

Womenomics var en sindssygt god konference. Skarpt arrangeret og gennemført, og med mange interessante vinkler og dygtige talere. Her bliver kvindelige ledere og kvinder generelt taget seriøst på en måde, jeg ikke ser andre steder. Både af mændene og af kvinderne. Jeg blev både inspireret og eftertænksom … og jeg synes, du skal tage med næste år. For de ca. 3000 kr. får du indsigter i kvindeligt lederskab og finansiel styrke, udvidet dit kvindelige netværk og i øvrigt seriøst god forplejning undervejs. Især de 2 første ting har du glæde af i lang tid fremover. (Isene var også rigtigt gode)

Helle Ørskov, Jane Lodal, Hannah Lund, Mette Bohnstedt. Og nogle is

Det var et rigt og varieret program, der fik taget hul på en masse relevante problemstillinger. Her får du det, der er blevet hængende i hovedet på mig efter konferencen:

  • I dag køber kvinder selv ting til sig selv. Også dyre ting. For at fejre os selv og belønne gode resultater. Fordi vi kan.

  • Reklameudviklingen i 100 år (fra De Beers) viser, at man i hele forrige århundrede så kvinden som modtager af gaver. Givet af mænd. Selvfølgelig må man gerne give dyre gaver, det er en sød og vidunderlig tanke. Men du var død af grin, hvis du så reklamerne, der alle viser kvinder som passive smukke genstande, hvis værdi først bliver anerkendt, når hun får diamanter af en mand. Ja ja, anden tidsalder. Nu er salget af diamanter ligeligt fordelt på mænd, der køber til kvinder, og kvinder, der køber til sig selv. Fordi kvinder både har stærkt øget købekraft og en lyst til at bruge penge på sig selv.

  • Fed lille ekstra trivia: "Diamonds are forever" som tagline er opfundet af en ung kvindelig tekstforfatter, Frances Gerety, i 1947. i 1997 kalder Ad Age udtrykket det 20. århundrede bedst reklameslogan.

  • Kvinder i dag søger aktivt stærke rollemodeller … men vi kan simpelthen ikke finde dem i de forskellige brand-reklamer. Gad vide, hvor vi lægger vores anseelige indkøb fremover?

Vil du som brand have adgang til kvinders enorme og stadigt stigende købekraft, så er det om at få de helt rigtige og anderledes idéer i hele marketing-mixet ...

  • ... For kvinder er ret rationelle (mere end mænd), når vi handler. Vi køber både selv, og har stor og afgørende indflydelse på, hvad en familie køber af både små og store ting.

  • Lille FIF: det er IKKE en god idé at gøre produktet lyserødt. Der var nogle år, hvor man så småt begyndte at anerkende kvinders købekraft – det skulle udnyttes med den indsigtsfulde idé: Shrink it and pink it. De glemte vist nok at spørge kvinderne … og de blev til grin.

  • ​​Paneldebatterne var virkeligt interessante, og handlede om fx kvinders tilgang til investering: Vi investerer ikke så meget som mændene. Endnu. Og i tilgang til investering og åbenhed om privatøkonomi er der er langt større forskelle mht alder end mht køn.

  • En af dagens vigtigste pointer for mig kom fra Peter Mangaard i en debat om, hvordan vi får flere kvindelige ledere – både i mellemlaget og i toplaget. Der var flere gode forslag, bl.a. indlysende nok fx stærkt forbedrede børneinstitutioner, lær kvinder at forhandle sig til bedre løn, ledere skal udvælge og støtte kvinder, husk at spørge medarbejderne selv om, hvad der skal til for at netop de kaster sig ud i lederrollen.

  • Alle forslagene tog som udgangspunkt, at et toplederjob ser ud som i dag: lange, lange arbejdsdage. Fordi det er en krævende og opslugende stilling. Peter Mangaard påpegede, at vi sandsynligvis kommer til at se et skift, hvor de nye generationer såmænd gerne har lyst til at lede virksomheder eller være toppolitikere … men ikke længere køber ind på den eksisterende model for et lykkeligt liv. Hvilket kunne få den konsekvens at arbejdstid, kompensation og arbejdsmodel skal gentænkes totalt for at tiltrække de rigtige talenter.

Lotte Lindegaard fra TV2 holdt dagens sjoveste oplæg. Womenomics er jo også om helt generel diversitet – og Lottes indlæg mindede os om 1: at huske på, hvor meget vi har til fælles med andre mennesker, uanset køn, race, religion, mærkelige kropsudsmykninger eller andet. 2: Public service er stadig megavigtigt for at påvirke samfundet i en positiv retning! Sagt af Lotte, så vi fnes i stedet for at føle os belært.

  • Næste rystende og vigtige pointe kom næsten til sidst: Og tak, jer, der har læst så langt, for nu kommer en forbløffende årsag til at kvinder gudhjælpemig stadig skal forsvare, at de er dygtige ledere og prioriterer det. Vi er stadig på verdensplan lang vej fra egentlig ligestilling i, viser utallige undersøgelser. Og film og reklameverdenen er blandt de tungeste og mest konservative elefanter!! Madeline de Nonno fra the Geena Davis Institute viste resultaterne af deres gennemgående undersøgelser af tusindevis af spillefilm, tv-serier og ca, 2.600 reklamer. På trods af, at kvinder dominerer familiers købsbeslutninger og har fået enormt øget personlig købekraft: så fylder mænd alligevel i reklamer og film i overraskende og overdreven grad. De har hovedrollerne, de er meget mere på skærmen, de taler meget mere, de er vist i mere betydningsfulde jobs og/eller helteroller. Prøv at gætte hvilket scenarie kvinder oftest vises i? Her i 2018? Køkkenet… Lad mig bare sige, at reklamebureauernes egenopfattelse af moderne, skæve, kreative cutting-edge personligheder …Mnjaaah, ej vel? I hvert fald er det åbenbart svært for dem at sælge ind til hovedparten af de større virksomheder, at "business" godt kan illustreres med en "kvinde" i hovedrollen. Min mand, medejer af et meget succesrigt reklamebureau, var lamslået. Og er klar til handling: for Geena Davis instituttets undersøgelser viser også, at kvinder sådan set bare ikke længere gider se hverken film, serier eller reklamer, der taler nedladende til dem og ikke viser rollemodeller, de kan spejle sig i. De klikker bare væk. Slut med brandets mulighed for at påvirke dem. Ha! Se alle undersøgelserne og resultaterne på seejane.org, og det om reklamer konkret her

  • Jeg elskede priserne, der blev uddelt til allersidst.

Yeah til 27-årige Christine Spiten, norsk ingeniør, der har bygget en undervandsdrone til både tjekkede oplevelser og skarp research - foruden en international virksomhed omkring den. Se mere her. Og megasejt af Sheela Søgaard, CEO hos BIG, der fortalte superærligt og informativt om, hvordan man bliver CEO, og hvordan det er at være det! Og ikke mindst fedt med Geena Davis … Hollywoodstjerne, der har lavet noget af det mest betydningsfulde arbejde for at påvise, hvordan hele samfundet bliver påvirket af, hvad de ser. Genialt, at alle fik GOD tid til at tale, så vi fuldstændigt forstod, hvorfor de er udvalgt til prisen.

PS - Tak til Tine og Womenomicscph for venlig tilladelse til brug af fotos.

​​

Comments


bottom of page